El cens electoral és un document que conté la inscripció dels qui reuneixen els requisits per votar i no estan privats definitivament o temporalment del dret de sufragi.
El cens electoral és únic i permanent. S’actualitza mensualment.
El cens electoral està format per:
- CER: cens d’electors i electores residents a l’Estat espanyol. Poden votar en tots els processos convocats.
- CERA: cens d’electors i electores residents absents que viuen a l’estranger. Poden votar a les eleccions al Parlament de Catalunya, a les eleccions a les Corts Generals (Congrés i Senat) i a les eleccions al Parlament europeu (si s’opta per l’elecció a l’Estat espanyol).
- CERE: cens d’estrangers/es residents a Espanya. Poden votar a les eleccions municipals i a les entitats municipals descentralitzades. Els ciutadans i ciutadanes europees també poden votar a les eleccions al Parlament europeu.
El CERE inclou tant els/les ciutadans/es de la Unió europea residents a l’Estat espanyol com els/les ciutadans/es dels països amb Acords de reciprocitat, és a dir, estats que reconeixen del dret de vot en les seves eleccions municipals als ciutadans espanyols residents en el seu territori. Són: Bolívia, Cap Verd, Colòmbia, Corea, Equador, Islàndia, Noruega, Nova Zelanda, Paraguai, Perú, Regne Unit de Gran Bretanya i Irlanda del Nord, Trinitat i Tobago, i Xile.
Les inscripcions al CERE d’aquests/es ciutadans/es només és vàlida per les eleccions municipals per a les quals realitzin la sol·licitud.
Els/les ciutadans/es de la Unió europea per inscriure’s al CERE han d’estar inscrits al padró municipal i haver manifestat la seva voluntat d’exercir el dret a vot a les eleccions municipals a l’Estat espanyol. Aquesta manifestació té caràcter permanent mentre continuï la seva residència a l’Estat espanyol, excepte que es manifesti expressament en sentit contrari.
L’Oficina del Cens Electoral, emmarcada dins de l’Institut Nacional d’Estadística, és l’òrgan encarregat de la formació del cens electoral, amb la col·laboració dels ajuntaments i dels consolats.
El cens electoral s’actualitza mensualment, amb referència al dia primer de cada mes. Els electors i electores poden presentar reclamacions al cens en qualsevol moment. L’actualització es fa amb la informació que envien d’ofici els ajuntaments, oficines consulars, encarregats del registre civil i amb les reclamacions que són estimades.
Cada mes es forma el cens electoral tancat el dia primer d’aquell mes amb les variacions enviades a l’oficina del cens electoral fins el penúltim dia del mes anterior.
El cens que es fa servir en cada procés electoral és el tancat el primer dia del segon mes anterior a la convocatòria de les eleccions.
Tanmateix, una vegada convocades les eleccions, s’obre un període de reclamació i rectificació del cens electoral.
Sí, la inscripció en el cens electoral és obligatòria per poder votar.
Es poden consultar les llistes electorals vigents de les maneres següents:
- Per mitjans informàtics, a la pàgina web de l’INE. Es pot fer la consulta mitjançant el sistema Cl@ve o utilitzant un certificat electrònic.
- De manera presencial, a la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent, que disposa del cens actualitzat per a la seva consulta permanent.
A més, una vegada convocades les eleccions es pot comprovar si es forma part del cens electoral per aquella convocatòria a:
- Als ajuntaments i consolats que exposen les llistes electorals vigents dels seus respectius municipis durant 8 dies, a partir del 6è dia posterior a la convocatòria electoral.
- Per telèfon, trucant al 900 343 232.
Per altra banda, l’Oficina del Cens Electoral envia a cada elector i electora una targeta censal que conté les dades actualitzades de la inscripció en el cens electoral i de la secció i la mesa en què correspon votar.
La targeta censal té un caràcter merament informatiu i no serveix per identificar-se a l’hora de votar.
En l’actualització del cens del primer mes de l’any, s’inscriuen en el cens electoral totes les persones residents que faran 18 anys entre l’1 de gener i el 31 de desembre d’aquell any, amb l’anotació de “menor”. Aquests/es “menors” inscrits en el cens electoral no podran votar si les eleccions tenen lloc en una data en què encara no hagin fet 18 anys.
La targeta censal, tramesa per l’Oficina del Cens Electoral en període electoral, és un document que conté les dades actualitzades de la inscripció en el cens electoral i de la secció i la mesa en la qual us correspon votar.
La targeta censal té un caràcter merament informatiu i no serveix per identificar-se a l’hora de votar.
Durant el període d’exposició de les llistes electorals, durant 8 dies a partir del 6è dia posterior a la convocatòria electoral, qualsevol persona, en el cas que les dades electorals no siguin correctes, pot presentar una reclamació:
- Davant de la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent: en aquest cas és necessari mostrar el DNI, el passaport o el permís de conduir, aportar-ne una fotocòpia i aportar un certificat d’empadronament.
- Davant de l’ajuntament del municipi de residència: en aquest cas, és necessari mostrar el DNI, el passaport o el permís de conduir i aportar-ne una fotocòpia.
En tres dies, les delegacions provincials de l’Oficina del Cens Electoral resoldran les reclamacions i ordenaran les rectificacions pertinents, que hauran de ser exposades als ajuntaments i consolats respectius. A més, també notificaran la resolució adoptada a cadascun dels reclamants.
Si que podeu votar, sempre que en la mesa electoral hi hagi alguna persona present i doni testimoni favorable sobre la vostra identitat.
Si malgrat això, la vostra identitat presenta dubtes a la mesa, podeu sol·licitar un certificat censal específic:
- A la delegació provincial del l’Oficina del Cens Electoral: és necessari mostrar el DNI, el passaport o el permís de conduir, aportar-ne una fotocòpia i aportar un certificat d’empadronament.
- A l’ajuntament respectiu, que enviarà la petició per fax a la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral, degudament autenticada pel secretari/a de l’ajuntament o persona en qui delegui.
Heu de sol·licitar a la seu de la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral un certificat censal específic d’alta en el cens. Es pot demanar:
- A la delegació provincial del l’Oficina del Cens Electoral: és necessari mostrar el DNI, el passaport o el permís de conduir, aportar-ne una fotocòpia i aportar un certificat d’empadronament.
- A l’ajuntament respectiu, que enviarà la petició per fax a la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral, degudament autenticada pel secretari o secretària de l’ajuntament o persona en qui delegui.
Una vegada concedit, heu d’acudir a la vostra mesa electoral amb el certificat i així podreu votar.
Els certificats censals específics els expedeixen, exclusivament, les delegacions provincials de l’Oficina del Cens Electoral una vegada finalitzat el termini de rectificacions i reclamacions i fins al mateix dia de la votació.
Poden ser de dos tipus:
- Certificat d’alta: constitueix la prova que la persona que el presenta acredita estar inscrita en el cens encara que no figuri en les llistes.
- Certificat de correcció d’errors: l’elector/a sí que apareix a les llistes, però hi ha algun error en les seves dades (nom, cognom, etc.).
Els certificats censals s’han de presentar en el moment de votar.